10 gode råd om sociale medier

Del på

Hvordan skal du bruge de sociale medier? De sociale medier handler om at styrke din relation til familie, venner, bekendte, men de kan også bruges til at styrke din relation til kunder, brugere og forretningsbindelser. Facebook er pt. nok det mest kendte sociale medie i Danmark. Selv om mange virksomheder har et salg for øje, bør dette ikke være det primære incitament til at bruge de sociale medier. Her har du 10 gode råd om sociale medier.

1Opret så vidt muligt alle dine profiler med samme navn eller firmanavn. Opret en profil i dit firmanavn, før andre gør det. Beskriv dig selv eller din virksomhed på samme måde på alle profiler men med forskellige ord. Undgå copy paste.

2Brug tid på at finde stil og indgangsvinkel. Afdæk hvad vil du opnå ved at bruge det pågældende sociale medie. Vær konsekvent og professionel. Vær dig selv, så undgår du sikkert bedst ikke at komme til at virke falsk.

3Start langsomt, lyt (follow) og skriv kun når du virkelig har noget, som du kan bidrage med. Der er forskel på måden at bruge de forskellige medier på. Lær hvad der er ok, og hvad folk  ikke bryder sig om. Husk at du ikke kan please alle. Alle er ikke enige i, hvad der er rigtigt og forkert.

4Brug fx Twitter, Facebook eller Google+ til hurtigt at udbrede vigtige nyheder eller informationer. Jo flere der følger dig, jo hurtigere kan du sikkert få budskabet ud. Hvis du ikke selv spreder andres budskaber, skal du ikke forvente, at andre vil sprede dine budskaber.

5Brug alle dine netværk aktivt og del din viden på kryds og tværs. Du kan måske føle, at det virker fjollet at dele det samme flere steder, men det er det ikke. Hvis det er relevant, så del bredt.

6Vær opmærksom på fx brugeranmeldelser og svar hurtigt tilbage på evt. dårlig omtale – brug fx Google Alerts, mention og Twilert. Vis at du lytter, når folk reagerer aktivt på dét, som du deler. Vær ikke bange for at sige tak.

7Søg på dit navn og/eller firmanavn med jævne mellemrum og tjek, hvad der bliver skrevet. Tjek om det er det ‘billede’, som du ønsker at vise. Er der for lidt af dét, du vil vise, skal du være mere aktiv med dit skriveri og netværkeri.

8Vis hvem du er, vis dit ansigt. Brug det samme billede alle steder. Skab genkendelighed. Det skaber forvirring at bruge forskellige billeder. Ikke alle husker navne lige godt. Vælg et billede der er dig.

9Hvis det ikke er dig selv, der står for indlæg/dialogen i de forskellige sociale medier, så udarbejd en politik eller retningslinjer for hvordan dine medarbejdere skal opføre sig og måske også anvisninger/opfordringer/gode råd til hvordan de skal bruge de sociale medier uden for firmaets regi, altså gode råd målrettet deres private brug.

10Vær personlig, engageret, men minimér brugen af din private/familiære profil. Bruger du de sociale medier i relation til din virksomhed eller dit arbejde, så husk at dét du siger vil påvirke dit omdømme og ikke mindst opfattelsen af din faglighed.

Når du bruger de sociale medier, skal du huske på, at det handler om at:

– styrke din relation til familie, venner, bekendte, kunder, brugere, forretningskontakter
– dele viden, vise engagement og have en åben dialog med fokus på tillid og respekt
– vise oprigtig interesse
– få feedback på dét du laver eller tænker – husk at sige TAK
– skabe værdi for andre og ikke kun for dig selv
– finde interessegrupper hvor du kan lytte, blive hørt og hjulpet

Når du som virksomhed bruger de sociale medier, kan du bruge dem til at:

– udvide dit netværk med henblik på at udbrede kendskabet til dig og/eller din virksomhed
– hjælpe kunden/brugeren til at kunne hjælpe dig
– få øget trafik til din hjemmeside
– skabe et interessefællesskab

Hør hvordan du kan bruge sociale medier i forhold til SEO

http://www.seomoz.org/blog/five-ways-to-use-your-social-profiles-for-seo-whiteboard-friday

Kontakt mig gerne på 60 87 30 08, hvis du har brug for hjælp.