10 tips til at skrive gode webtekster

Folk deler godt, originalt indhold. Så hvis du har ambitioner om at blive set, skal du prioritere dit indhold – gode webtekster – højt. Fyld dine sider med brugtbart og værdifuldt indhold. Vis vejen. Og uanset om du selv vil skrive dine webtekster eller får hjælp til det, bør du stræbe efter at følge disse 10 tips til at skrive gode webtekster:

 

1. Få styr på din målgruppe og hav modtageren i fokus

– Hvem er din målgruppe?
– Hvis du har flere målgrupper, er der så taget højde for det i den skrevne tekst?
– Hvad har din eller dine målgrupper behov for at vide?

 

2. Emneopdel dit indhold og udvælg dine søgeord med omhu

– Er dit indhold konkret og relevant for din målgruppe?
– Har du udvalgt nogle af de søgeord, som din målgruppe bruger?

Vælger du kun at bruge dine egne søgeord, risikerer du, at dine budskaber ikke når frem, fordi de simpelthen ikke bliver fundet.

 

3. Opdel teksten i korte afsnit

Når tekst skal læses på en skærm, er det vigtigt at præsentere det i små bidder. En lang sammenhængende tekst virker hurtig uoverskuelig, som en masse bogstaver, der er danner et stort billede. Kog din tekst ned og tag kun det vigtigste med.

 

4. Lav punktopdelinger

Skab overblik. Gør din tekst overskuelig og nem at læse med punktopstilling, dér hvor det giver mening.

 

5. Hvert afsnit bør så vidt muligt kun have ét budskab

Webtekst læses ikke nødvendigvis oppefra og ned. Det er derfor vigtigt at hvert afsnit kan stå alene. Er der kun ét budskab, som groft sagt står i overskriften, er der større sandsynlighed for, at det bliver forstået. Det gavner ikke forståelsen at sende mange forskellige eller flere budskaber i samme afsnit.

 

6. Lav konkluderende / dækkende overskrifter

Det er ikke alle, der har tid og lyst (gider) at læse hele din tekst. I første omgang handler det måske også bare om at skabe en interesse og tillid. Så gør det let for din læser at finde budskaberne ved at placere dem i overskrifterne. Hvis dét, du har skrevet, er interessant nok, vil læseren sikkert dykke ned i teksten. Husk at indarbejde vigtige søgeord i overskrifterne (markeret med fed).

 

7. Vær præcis og konkret i dine formuleringer

Skær ind til benet hurtigst muligt og giv dine læsere en kvalitetsoplevelse. De er på jagt efter information – og du skal tænke, at det er dig, der leverer den. De skal finde den ønskede information på din hjemmeside.

 

8. Undgå meget lange sætninger og en masse fyldord

Som hovedregel skal du tilpasse din tekst efter din målgruppe. Skriv kortfattet og informativt. Undgå for mange indskudte sætninger. Det egner sig ikke godt til webtekst. Personligt bryder jeg mig ikke om at læse en tekst, hvor sætningerne er ekstrem korte hele vejen igennem. Det handler for mig om at opnå en balance, så sproget flyder naturligt. Find selv en naturlig balance, der passer din målgruppe og dit koncept.

 

9. Skriv i et letlæseligt sprog og forklar svære ord

Skriv en tekst, der er til at forstå. Det lyder måske banalt, men det kan faktisk være sværere, end du tror. Der er en tendens til, at ‘man’ med tiden enten bliver lidt af en ‘fagidiot’ eller ‘nørd’. Uden du tænker nærmere over det, bruger du ord, som du tager for givet, at alle andre kender og bruger. Et godt råd er at lade andre læse din tekst, gerne én eller evt. flere som ikke nødvendigvis kender til emnet i forvejen. Giv forklaringer eller eksempler og brug kun fremmedord, hvis det er nødvendigt.

 

10. Sørg for at dit indhold nemt kan deles

Det stigende brug af sociale medier gør det nemmere at sprede et budskab ud til mange og med høj hastighed. Er du ikke allerede på fx Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ eller YouTube, bør du i det mindste overveje, hvilket eller hvilke sociale medier der evt. kunne være relevante at bruge i forhold til din virksomhed. Spørgsmålet er snart, om du kan lade være?