Opret en profil og firmaside på Facebook før andre gør det

Jeg anbefaler, at du opretter en profil i dit navn, og at du opretter en firmaside, før der er en anden, der finder på at gøre det. Gå ind på www.facebook.com og udfyld felterne. Denne del er ikke svær. Som privat person kan du få kontakt med gamle venner og bekendte, og som firma kan du måske tiltrække nye kunder. Du kan i hvert synliggøre dig i et meget populært socialt medie.

Inden du opretter en profil…

Afklar med dig selv, hvad du står for og skal stå for. Vær konsekvent og skab dit personlige billede af dig selv og din virksomhed. Hvis du lover for meget, viser noget andet end du er, kommer du til at betale hårdt for det. Det er ikke anderledes end ude i den ‘virkelige’ verden. Det hele går måske bare meget hurtigere på Internettet. Du kommunikerer i vidt omfang skriftligt, så tænk godt over, hvad du skriver. Det skal kunne tåle dagens lys mange år ud i fremtiden. Læs også mine 10 gode råd om sociale medier.

Som virksomhed skal du være opmærksom på, at andre kan oprette en side med dit firmanavn, så det er en rigtig god idé, at du gør det, før der er en anden, der finder på det! Så det kan være den første og eneste grund til at oprette en profil og en firmaside på Facebook. Hvis du ønsker at dele din viden med andre – og måske med dine kunder – og give dem mulighed for at indlede en dialog med dig et sted, hvor de allerede er, så er valget om at oprette en profil og en side også en god idé.

Fortæl kun dét der må være offentligt

Når du opretter profilen, så udfyld felterne med omtanke. Følg mit råd om at være personlig, men ikke privat. Tænk over hvilke oplysninger du ikke ønsker, at andre skal se. Hvis du ikke ønsker, at andre skal have adgang til de oplysninger, så lad være med at fortælle om dem. Når du har oprettet profilen, så lad være med at skrive noget eller dele noget, som du ikke kan stå inde for. Selv om Facebook måske virker til at være privat, så er der mange huller, så afgør med dig selv, hvor meget du vil afsløre.

Den primære hensigt er at dele viden eller?

Den primære hensigt med min Facebook-side er at dele min viden – og forhåbentlig skabe et interessant rum, hvor der er plads til en god dialog. Jeg håber selvfølgelig også på at skabe opmærksomhed omkring min virksomhed, og hvad jeg laver. Deler jeg noget interessant, kan det jo være, at du synes, at du vil kigge forbi min hjemmeside og lære mig bedre at kende. Du er i hvert fald her lige nu. Måske kom du hertil via en søgning i Google, men du kan nemt være kommet fra et helt andet sted. Måske har du bare hørt om mig? Du skal natuligvis også tænke grundigt over, hvad du vil med din Facebook side. Mange virksomheder har meget travlt med at få en masse ‘fans’, de laver konkurrencer og meget andet for at lokke folk til. Er det også dét, du vil? Hvad vil du med de mange ‘fans’?

Er du på andre sociale medier, kan du koble dem til din Facebook side

Til min personlige profil har jeg tilknyttet min firmaside. Det er sådan, at det gøres. Til at begynde med koblede jeg Twitter sammen med Facebook, så mine tweets kom direkte ind på væggen. Da jeg er mere aktiv på Twitter, endte det med, at min strøm af tweets blev vist endnu en gang bare på Facebook. Jeg har i stedet fundet en anden løsning. Via en app kan mine tweets nu ses ved at klikke på Twitter-linket. Jeg har gjort det samme med YouTube og Google+. Muligheden for at se, hvad jeg deler eller skriver på de andre platforme er nu gjort nemmere. Det ville selvfølgelig være nemmere at have alle sine ‘fans’ ét sted, men sådan er verden ikke skruet sammen. Nogle er til Facebook, andre er til Twitter, og så er der de personer, som er over det hele.

Din firmaside skal naturligvis afspejle din virksomhed. Synes du ikke om at knytte de forskellige medier sammen, skal du lade være med det. Der er argumenter både for og imod at gøre det. Mange tænker meget i afgrænsede målgrupper og skriver i et bestemt sprog eller har en bestemt stil på de forskellige medier. Du kan heller ikke nødvendigvis gøre de samme ting på Twitter som på Facebook, LinkedIn eller Google+. Det skal du vide, så du ikke træder for mange over træerne, men du kan nok ikke undgå at træde nogen over træerne.

Begræns dine apps muligheder

Der findes mange apps til Facebook. Det er en kun idé at læse lidt om dem og teste dem. Hvis du ikke bryder dig om en app, så fjern den med det samme, mens du husker det. For ikke så længe siden fandt jeg en app, som gør det muligt at indsætte en PDF. Jeg har brugt den til at indsætte min lille inforseddel om mit individuelle SEO kursus. Du kan gøre tilsvarende. Husk altid at tjekke indstillinger ved hver app. Du kan nemlig godt begrænse en apps adgang og muligheder. Gå til Privatindstillinger og redigér i de enkelte apps, men husk også at redigere i feltet: ‘Hvordan personer overfører dine oplysninger til apps, de bruger’. Se herunder hvordan jeg kun har vinget ‘Mit website’ af.

Har du brug for yderligere hjælp, kan du læse HubSpots guide og KISSmetric guide. Du er også meget velkommen til at kontakte mig på 60 87 30 08 eller cs@tekstsprutten.dk.