15 tips til hvordan du optimerer din Twitter profil

Der kan være mange grunde til, hvorfor du har valgt at oprette en profil på Twitter. Du søger ny viden, nye kontakter, job, tips, værktøjer, sparring, dialog. Du ønsker at brande dig selv, din virksomhed – øge din synlighed online. Uanset om det er lidt af det hele, er det en god idé at optimere din bio og din måde at bruge Twitter på. Herunder har du 15 gode optimeringsråd.

 

1. Twitter brugernavn

Når du vælger dit brugernavn så sørg for, at det er relevant for din blog eller hjemmeside, og at det er nemt at huske. Husk at dit brugernavn vises i søgeresultaterne. Dette er det første og vigtigste skridt til at gøre dine tweets SEO venlige.

Fx hedder min hjemmeside www.tekstsprutten.dk og mit Twitter brugernavn er @Tekstsprutten.

Twitter profil Camilla Simonsen

 

2. Twitter beskrivelse / profil

Udfyld din beskrivelse (bio – max 160 tegn). Sørg for at inkludere dine primære søgeord og/eller dit vigtigste budskab. Folk, der ikke kender dig, får ikke nødvendigvis nok info, om hvem du er via dine seneste tweets og svar. Din beskrivelse vises også på Twitter’s foreslåede bruger-side. Ved at efterlade et tomt felt risikerer du, at folk vælger ikke at følge dig. Husk at jo flere followers du har, jo større er sandsynligheden for, at dine tweets bliver bemærket og delt.

Det er meget vigtigt, at du uploader et godt profilbillede af dig selv. Du kan også vælge at uploade din virksomheds logo, men et godt billede af en person virker mere tillidsvækkende. Vælg desuden et understøttende header-billede, baggrundsbillede og temafarver der passer. Skriv hvor du kommer fra.

 

3. Indsæt webadresse

Husk at indsætte din webadresse (URL) til din hjemmeside på din profil-side. Det vil være med til at øge trafikken til din hjemmeside. Interesserede followers vil ofte klikke på webadressen for at søge yderligere oplysninger om dig, evt. inden de vælger at følge dig. Du kan også vælge at indsætte link til din LinkedIn profil, Google+ profil eller hvad du nu synes, der er mest relevant.

 

4. Kvalitetsindhold og relevans

Kvaliteten af dit indhold betyder lige som meget her som på din hjemmeside/blog. Sørg for at bruge dine søgeord i dine tweets. Tweet om dét der optager dig allermest og brug hashtag # foran de vigtigste søgeord. Kvalitetsindhold kombineret med en nem måde at finde dine tweets på, vil øge din succes på Twitter. Hvis folk synes om dit indhold, vil de følge dig.

 

5. Synliggør din online tilstedeværelse med ikoner

Sæt links til din Twitter profil overalt fx på din hjemmeside, LinkedIn, Facebook, blog, e-mail signatur og alle andre steder hvor du er online. Placér dit Twitter-profil-link/Twitter-ikon et synligt sted sammen med dine andre sociale medie-ikoner og sørg for, at de er tilgængelige på alle sider. Hvis nogen af dine besøgende kan lide din hjemmeside/blog, vil de måske også følge dig på Twitter. Dette vil øge din online-identitet og dermed øge antallet af followers på Twitter. Husk også at omtale din Twitter-profil i den fysiske verden fx på møder, konferencer, når du giver dit visitkort m.v. Husk den vigtige Retweet-knap. Læs fx mit indlæg Virkelige hotte dele-knapper fra SumoMe

 

6. Tweet dine billeder

Tag billeder og tweet dem. Billeder er i høj kurs og bliver retweeted i udbredt grad.

http://twitpic.com/

 

7. Involvér dig i relevante ‘hotte’ emner

Svar på tweets og involvér dig i # hashtag emner. ViaSearch Twitter feltet kan du finde populære emner. Kig efter relaterede # hashtag emner og deltag i snakken.

 

8. Hold styr på dine tweets og mål dine resultater

Der findes ufattelig meget information omkring Twitter og en lang række Twitter værktøjer. Se min præsentation All Kinds of Twitter Tools på Slideshare. Udvælg og brug de værktøjer du synes bedst om.

 

9. Følg relaterede emne-profiler

Følg kun Twitter-brugere, der relaterer til dit indhold/interesser. Det vil øge antallet af retweets og dermed trafik til din hjemmeside/blog.

 

10. URL forkortere

TinyURL og bit.ly er to populære URL-forkortelsestjenester, der omdirigerer brugerne til den virkelige URL via 301 redirect (permanent omdirigering), og som giver backlinks til dit indhold. Twitter giver dig ikke mulighed for at skrive mere end 140 tegn. For at kunne inkludere mere målrettede søgeord i dine tweets, er det en fordel at bruge en URL-forkorter som fx bit.ly. Når webadressen er forkortet, har du mere plads. Glem ikke at bruge “#” foran de vigtige søgeord. Vær dog opmærksom på, at søgemaskinerne ikke kan indeksere disse forkortede URL’er, så vurdér om du vil forkorte fx allerede korte webadresser.

Læs om 301 redirect

 

11. De første tegn

Når vi taler om SEO, har det betydning, hvad der kommer først/står først. Tænk derfor over hvad du skriver først i dine tweets. Det er den første del, der bliver en del af <TITLE> på dine Twitter-statiske sider. Twitter bruger følgende <TITLE> format: Twitter / Dit brugernavn: 27 tegn.

 

12. Brug af hashtag #

Hashtag skal bruges i forhold til dine vigtige søgeord. Hashtags hjælper med at finde tweets med et bestemt indhold. Hashtaget sættes foran dit søgeord: #ditsøgeord. Det vil hjælpe de besøgende til at se dine tweets om et bestemt emne. Overdriv ikke brugen af hashtag. Placér dem gerne til sidst i dit tweet.

 

13. Retweet strategi

Sørg for, at dine tweets ikke bliver for lange. Hvis du bruger alle 140 tegn begrænser du nemlig muligheden for optimale retweets. Det er vigtigt at holde tweets under 100 tegn, så dine followers kan tilføje fx “RT @Tekstsprutten” foran dine tweets. Læs også punkt 15. Pas på med at tweete både for lidt og for meget og det samme. Tweet ikke kun om dig selv og dine artikler. Pas på med at ‘sælge’ og tænk over, hvordan du kan reklamere for egne produkter uden, at det bliver for påtrængende.

 

14. Tweet om dine nye artikler

Når du har skrevet et nyt indlæg, så send en tweet ud til dine followers om det, så de kan læse det – og måske vil de retweete din tweet. Jo bedre artikler du skriver, jo større sandsynlighed er der for, at de bliver retweetet. Det handler også om at opbygge tillid og respekt.

 

15. Retweet (RT) andres tweets

At retweete andres tweets er en måde at vise anerkendelse på, men det kan også øge kendskabet til dig/din virksomhed og øge trafikken til din hjemmeside. For at få mere trafik skal du sørge for, at du retweeter andres tweets og evt. opfordre dine followers til at dele (retweete) dine tweets. Du kan bruge forkortelsen RT foran @brugernavnet på den, der har sendt den oprindelige tweet: RT @oprindeligesender: original tweet. Du kan også bare klikke på retweet-ikonet.