20 spørgsmål du bør stille til din SEO konsulent

Der er mange folk, som betegner sig som eksperter. Det kan opleves, som om de udråber sig som eksperter forholdsvis hurtigt for at opbygge en form for faglig troværdighed. Er man ikke ekspert, er man ikke dygtig. Men hvad vil det sige at være ekspert? Hvor mange år skal man have arbejdet med noget for at blive ekspert? Og er det antallet af år, der reelt er den afgørende faktor? Hvordan måler man folks faglige indsigt? Her får du 20 spørgsmål du bør stille til din SEO konsulent.

 

Der findes ingen reel uddannelse i søgemaskineoptimering

Når vi taler om søgemaskineoptimering, er det vigtigt at huske på, at der faktisk ikke er en reel uddannelse i søgemaskineoptimering. Søgemaskineoptimering kan indgå som et emne på nogle studieretninger, men det er kortvarigt og slet ikke tilstrækkeligt. Der findes til gengæld et hav af SEO kurser, og kursusudbyderne kommer fra mange forskellige virksomheder. Nogle af Danmarks dygtigste folk inden for søgemaskineoptimering forsøger i øjeblikket at skabe en form for uddannelse inden for faget, men der er efter min mening på ingen måde tale om en uddannelse, som kan sammenlignes med fx en universitetsuddannelse.

 

Søgemaskineoptimering er en universitetsuddannelse værdig

Jeg har en universitetsuddannelse fra AAU inden for humaniora og mener, at der er basis for at udbyde en tilsvarende uddannelse inden for søgemaskineoptimering. Når man for alvor kommer i gang med søgemaskineoptimering, favner emnet så utrolig mange aspekter, at det efter min mening ville være helt realistisk at oprette en længerevarende uddannelse med en 3-årig grunduddannelse og en 2-årig overbygning. En sådan uddannelse ville kunne rette meget op på det ry branchen har og tilføje den en seriøsitet, som i den grad mangler i øjeblikket.

 

Udspørg din SEO konsulent

Havde man en universitetsuddannelse i hånden, ville det blive mere legalt og rimeligt at udnævne sig selv som ekspert efter nogle år i marken. At blive ekspert i søgemaskineoptimering kræver erfaring med konkrete opgaver af forskellig karakter i den virkelige verden. Indtil denne ’drømmeuddannelse’ bliver en realitet, hvis den gør det, har du som kunde kun mulighed for at udspørge din kommende SEO konsulent med henblik på at sikre dig, at du ikke ender med at være dårligere stillet, end du er i dag. Er du selv seriøs, hvad angår din egen forretning, bør du i den grad passe godt på, når du vælger, hvem der skal hjælpe dig med at synliggøre din hjemmeside i søgemaskinerne. Det gælder i forhold din økonomi og måske især de anvendte metoder.

Du bør stille din kommende SEO konsulent nogle meget vigtige spørgsmål. Herunder har du mine forslag til, hvilke spørgsmål du skal stille. Jeg har efterfølgende givet mine korte svar, som jeg gerne uddyber ved en personlig samtale. Du må vurdere, hvor du selv står. Det vigtigste er at træffe et bevidst valg, men det kan blive dyrt at vælge den forkerte rådgiver.

 

Her får du de 20 spørgsmål, du bør stille til din SEO konsulent:

1. Hvor risikovillig er du – bruger du Black hat metoder eller metoder, der ligger lige på grænsen?

Jeg benytter mig ikke af metoder, som på nogen måde kommer tæt på grænsen af det ulovlige, eller der kan medføre risiko for at blive blacklistet. Min generelle holdning er, at det ikke betaler sig at snyde. Det er som at tisse i bukserne. Jeg holder mig til metoder, som virker reelle og fornuftige – og har et langsigtet perspektiv.

 

2. SEO efter reglerne – bruger du kun White hat metoder (etiske og ærlige metoder)?

Ja, det gør jeg. Og det er jo nemt at påstå. Du kan kun ved at a) vide noget om søgemaskineoptimering og b) spørge ind til, hvordan jeg reelt arbejder, vurdere, om det er sandt.

 

3. Betaling – No cure no pay, er det noget, du tilbyder?

No way, Jose. Der kan ikke gives noget garantier, når vi taler søgemaskineoptimering. No cure no pay er efter min mening lidt et udtryk for, at man ikke anerkender sit eget værd og ikke gider forklare folk, hvordan tingene hænger sammen. Skulle folk, som sælger aktier, give dem væk og så kun få penge, hvis aktierne stiger og dermed giver overskud? Der er ikke noget, der er gratis! Er det billigt til at begynde med, skal det nok blive dyrt senere hen. Når det handler om søgemaskineoptimering, er det vigtigt at tænke langsigtet.

Vil du have hurtige resultater, kan du fx bruge Google AdWords, men der er også en masse spørgsmål, som du bør stille – og er din hjemmeside overhovedet gearet til at køre kampagner?

 

4. Åbenhed om metoder – vil du fortælle lidt om, hvilke metoder du bruger?

Ja, naturligvis. Jeg fortæller gerne, hvordan jeg arbejder. Jeg går ind for en åben og ærlig dialog. Start fx med at læse mine svar her på siden.

 

5. Vil du fortælle lidt om nogle resultater, som du har opnået?

Ja, gerne. Jeg har fx opnået mange gode resultater for min egen virksomhed, hvilket betyder rigtig meget for mig, da jeg ønsker at vise, at jeg kan dét, jeg siger, jeg kan. Og kan jeg opnå topplaceringer, kan jeg sikkert også opnå topplaceringer til mine kunder – eller endnu bedre hjælpe dem til selv at opnå de gode resultater!

Husk at der også skal være resultater for brede søgeord og ikke kun ’long-tail’ søgeord.

 

6. Ved du noget om SEO i forhold til de sociale medier?

Ja, jeg ved noget, men der er stadig meget at lære. Det er vigtigt at have en klar holdning til de sociale medier og brugen af disse – også i forhold til søgemaskineoptimering.

 

7. Sætter du realistiske forventninger til, hvad du kan opnå?

Ja, det synes jeg, at jeg gør. Jeg lover generelt ikke ret meget, for det er slet ikke til at sige, hvor nemt eller godt det kan gå. Jeg har oplevet rigtig mange gange, at resultaterne lader vente på sig, og andre gange opnår kunden en rigtig god placering efter meget kort tid. Det gælder også for mit eget vedkommende. Det er vigtigt at være tålmodig. Man kan nemt begynde at ændre noget for tidligt.

 

8. Har du fokus på brugervenlighed?

Ja, bestemt. En hjemmeside skal laves med henblik på at gøre det nemt for de besøgende at finde rundt og bruge hjemmesiden. Den skal ikke laves til søgemaskinerne, men det er klart, at når URL strukturen udarbejdes, skal søgemaskineoptimeringen naturligvis spille en vigtig rolle. Det er vigtigt ikke at glemme brugere i kampen om de gode pladser på side 1. En søgemaskineoptimeret hjemmeside uden fokus på indhold og brugervenlighed hænger ikke sammen og er et dårligt mål. Det hele skal gå op i en højere enhed.

 

9. Har du fokus på indholdet?

Ja, helt vildt. Det er bare det allervigtigste. Det skal selvfølgelig pakkes godt ind og sættes pænt op, og det bagvedliggende CMS skal være i orden, men indholdet er ikke til at komme udenom. Desværre er der mange, som stadig hælder til, at der kun skal være lidt tekst på en hjemmeside, for, som de siger, folk gider jo ikke læse det. Det er efter min overbevisning en sandhed med modifikationer. Og uanset hvad så kan søgemaskinerne lide tekst, så hvis man ønsker at blive fundet, skal der skrives en hel del tekst.

 

10. Laver du søgeordsanalyser?

Ja, det gør jeg. Altid. Men jeg kan også finde på at optimere mod nogle søgeord, som jeg formoder eller forventer at kunne gå hen at blive nogle gode søgeord. Uanset hvad en analyse giver af resultat, tager jeg en selvstændig beslutning omkring hvilke ord, der skal bruges. Ordvalget skal give mening. Det er desuden vigtigt at kigge på relaterede søgeord.
11. Automatiske metoder eller manuelt arbejde?

Alt, hvad jeg laver indtil videre, udføres manuelt med mig bag rettet. Jeg ved godt, at det måske ikke kan fortsætte i det uendelige, men jeg tror på, at det giver bedre resultater.

 

12. Hvilken holdning har du til Duplicate Content?

Jeg mener, at det er meget vigtigt at have fokus på ’dobbelt indhold’. Det er vigtigt at have unikke URL’er med unikt og relevant indhold. Der er mange, som ikke opnår særlig gode placeringer, netop fordi de ikke tager Duplicate Content alvorligt.

 

13. Hvordan laver du Link Building?

Der er stor fokus på Link Building – og det er ikke uden grund. Hvad mange glemmer, er, at Link Building ikke kun handler om at få andre til at linke til ens hjemmeside. Og det er desuden ikke lige meget, hvem der linker til en. Jeg har en del fokus på interne links og sådan set også udgående links. Især de interne links er vigtige i en god Link Building strategi, og selv om det tager tid, tænker jeg meget i at levere kvalitetsindhold, som folk forhåbentlig helt frivilligt vil linke til. Jeg arbejder for at opnå deep linking og udfører det selv.

 

14. Kan du forklare overordnet, hvad ’reputation management’ går ud på?

Ja, det kan jeg godt, men jeg har ikke specialiseret mig reputation management. Mit bedste råd er at sørge for at være synlig på Internettet med de gode budskaber eller historier, så eventuelle negative kommentarer ikke kommer til at stå alene. Er skaden sket, og du har akut behov for hjælp, vil jeg anbefale at kontakte et firma, som har erfaring med at tackle en sådan problemstilling. Det handler nemlig ikke længere kun om søgemaskineoptimering.

Online Reputation management

 

15. Har du kendskab til programmering?

Ja og nej. Jeg kan ikke selv programmere, men jeg har arbejdet sammen med programmører, som skulle udvikle hjemmesider. Det er klart, at jeg kender lidt til html, og jeg kan også sætte koder ind hist og pist. Jeg har til gengæld stor erfaring med opsætning af indhold på hjemmesider. Jeg synes, at jeg kan dét, som er nødvendigt for min del af arbejdet. Jeg kan heller ikke designe en hjemmeside, men det er heller ikke en betingelse for at kunne udføre SEO. Det vigtigste er at vide, hvad der har betydning for hjemmesidens mulighed for at opnå en god placering.

 

16. Kan du skrive tekster, og har du erfaring med at skrive webtekster?

Ja, det kan jeg, og jeg har efterhånden skrevet rigtig mange webtekster. Jeg synes selv, at det er en stor force for mit vedkommende, at jeg selv kan levere tekster til min kunder og ikke skal til at have den del af arbejdet gjort ude i byen. Det giver mig også et meget bedre indblik i min kundes virksomhed til gavn for det SEO arbejde, der skal udføres. Jeg føler selv, at jeg kommer lidt ind under huden på dem – og det gør optimeringsarbejdet langt nemmere og naturligt, næsten som var det min egen virksomhed.

 

17. Konvertering – hvad betyder det?

Meget kort handler det om at få den besøgende på hjemmesiden til at udføre en bestemt handling. På en webshop handler det om at få den besøgende til at købe en eller gerne flere varer. Der er efterhånden en del, der har specialiseret sig i konverteringsoptimering – altså hvordan man optimerer sin webshop, så folk i højere grad ender med at købe. Især hele købsprocessen er vigtig at teste. Farven på køb-knappen og dens placering samt placering af indkøbskurven og grad af synlighed kunne også være det, man tester og optimerer på. Konverteringsoptimering bør være endnu et punkt på den lange liste og fylde meget, hvis du har en webshop.

 

18. Spiller designet/grafikken en vigtig rolle i optimeringsarbejdet?

Ja, mere end hvad mange tror. Derfor er det også yderst vigtigt at vælge et ’søgemaskinevenligt design’. Design er både godt og ondt, når vi taler om søgemaskineoptimering. Det er ikke ligegyldigt, hvad du vælger af løsninger. Designet skal se professionelt og tiltalende ud, men det må ikke hindre søgemaskinerne i at læse og forstå din hjemmeside eller gøre siderne tunge at indlæse.

 

19. Hvad koster SEO?

Det er vigtigt at forstå, at prisen på søgemaskineoptimering er svær at fastsætte. Det er meget fornuftigt at sætte sig nogle konkrete og målbare mål, men hvornår man når dem er svært at forudsige. Og det kan blive for dyrt at nå de mål, man har sat. Jeg mener, at det er mere reelt at fastsætte et økonomisk loft evt. over et bestemt tidsrum. Du bør stille spørgsmålet: Hvor meget ønsker jeg at investere? Ud fra dette kan jeg – evt. i samarbejde med dig – lave en prioriteret opgaveliste. Herefter kan vi gå i gang med opgaverne step by step, og for hver gang en opgave er ’løst’, lave en revurdering, fastsætte pris på næste opgave og så fremdeles.

Bemærk: Jeg vil som udgangspunkt gerne have dig involveret i arbejdet. Slutteligt skal du tænke på, at formålet med søgemaskineoptimeringen er, at du kommer til at tjene flere penge, end du gjorde, før du startede optimeringen. Udgiften til mig skulle gerne tjenes hjem og mere til.

 

20. Hvor starter og slutter man?

Der er ikke et entydigt svar på, hvor man skal starte, og hvor man slutter. Arbejdet med søgemaskineoptimering starter i mit hoved, den dag du bestemmer dig for at få lavet en hjemmeside. Allerede der, hvor du ingen hjemmeside har, men gerne vil have en, skal SEO spille en afgørende rolle for dine valg.

For mig er søgemaskineoptimering ikke noget, der som sådan slutter, men du kan godt vælge at slutte eller bare holde en pause med optimeringsarbejdet, når du har opnået et bestemt mål. Så du kan godt have fornemmelsen af, at du starter og afslutter en opgave. Du vil formentlig vælge at komme i gang igen på et senere tidspunkt, hvis synlighed på nettet betyder noget for din virksomhed.