3 typiske problemer når hjemmesiden ikke er synlig

Er din hjemmeside ikke synlig? Eller ligger den meget langt nede på listen? Er den som at finde en nål i en høstak eller en bestemt sten blandt alle stenene på bjerget? Ofte kan få ændringer gøre en afgørende og forbavsende forskel. Her har du 3 typiske problemer, når hjemmesiden ikke er synlig i søgeresultaterne.

 

1. Hjemmesiden er slet ikke optimeret. Det lyder måske fjollet, men det er én af de mest almindelige årsager til, at hjemmesiden ikke dukker op i søgeresultaterne.

Konklusion: Start med at lave en rigtig ‘grund-optimering’ af hele hjemmesiden. Der skal som minimum laves unikke titler og beskrivelser til hver enkelt side. Søgeord skal indarbejdes i teksten – få hjælp til hvordan du skriver gode webtekster under Optimerede webtekster. Vær tålmodig, det kan tage tid, før man kan se de første resultater. Er man utålmodig, kan man supplere med en eller flere Google AdWords kampagner.

 

2. Sprogbruget på hjemmesiden harmonerer ikke med de ord eller søgefraser (søgesætninger), som potentielle kunder benytter, når de søger på Google

Konklusion: Start med at lave en grundig søgeordsanalyse – spørg kunderne om, hvor-dan de fandt frem til jer – hvilke søgeord brugte de? Flet alle vigtige søgeord ind i brødteksten. Husk at skrive så præcist som muligt. Opdel teksten i flere emner og afsnit. Husk overskrifter. Opret om nødvendigt flere sider og optimér. Prøv at lave nogle prøvesøgninger på udvalgte søgeord, som optræder i brødteksten. Hvordan ser resultatet så ud? Er der hul igennem? Udskift eller tilføj relevante søgeord. Vær tålmodig!

 

3. Titel, beskrivelse og søgeord på hver enkelt side passer ikke sammen med teksten. Den forventning, som skabes, svarer ikke til dét indhold, som den besøgende ser.

Konklusion: Der skal ryddes op, ganske enkelt. Har du ikke optimeret korrekt, opnår du ikke de ønskede resultater. Hver enkelt side skal optimeres, og titel, beskrivelse og søgeord skal passe til indholdet på den pågældende side.

Bemærk: Der er delte meninger om betydningen af at indsætte søgeord i ens keyword tags. Nogle mener, at man bør gøre det ‘for en sikkerheds skyld’. Det vigtigste er, at man ikke overdriver med antallet af søgeord. Andre mener, at de slet ikke bør indsættes, da ens vigtige søgeord så kommer til at ligge frit tilgængeligt for ens konkurrenter, og fordi Google ignorerer disse keyword tags.