SEO handler om at hjælpe Google med at forstå dit indhold på din hjemmeside, meget enkelt sagt. Når en hjemmeside skal søgemaskineoptimeres, handler det om at optimere alle hjemmesidens sider. Hver side skal optimeres, så Google forstår helt præcist, hvad siden handler om. Jo tydeligere det er, jo større chance er der for, at siden får en god placering i søgeresultaterne. Der er mange elementer, der skal gå op i en højere enhed heriblandt design, teknik og indhold.

 

Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization – oversat til dansk: ‘søgemaskineoptimering’ eller ‘søgeoptimering’ i den korte version. Søgemaskineoptimering handler primært om at optimere hjemmesider, så søgemaskinerne kan finde dem, indeksere dem og tolke indholdet, og efterfølgende placere hjemmesiderne i de organiske søgeresultater dér, hvor det er relevant – og naturligvis helst på side 1.

Sagt med andre ord handler det om at hjælpe Google til at forstå, hvad siden handler om, så dette indhold vises for dine ’kunder’, når de søger efter dét, du tilbyder. Det handler om at analysere sig frem til hvilke søgeord, der er de rigtige at bruge dvs. de ord, der søges efter. Der skal være et match mellem dine ord for dine ydelser/varer og de ord, som dine kunder bruger, når de søger på Google. Husk derfor at spørge dine kunder, hvordan de fandt dig!

 

5 gode råd om SEO

Det er en forudsætning, at din hjemmeside er søgemaskinevenlig. Før du går i gang med at optimere din hjemmeside, skal du lave en grundig søgeordsanalyse. Sørg for at snakke med dine kunder om hvilke ord og sætninger, de bruger, når de søger og snakker med andre om dine produkter og dine ydelser. Husk altid at få indarbejdet de ’rigtige’ søgeord og søgesætninger i teksterne på hjemmesiden og følg nedenstående råd:

1. Fornuftigt antal og rigtig placering af søgeord og søgesætninger

Du opnår gode placeringer ved at indsætte dit primære søgeord i url’en, ’title’ og sidens overskrift samt et fornuftigt antal gange i sidens brødtekst. Husk korrekt brug af H1-H6, alternativ tekst på links og billeder mv. Find dernæst synonymer eller relaterede ord, så du også dækker varianter af de relevante ord, men vær opmærksom på at overdrivelse ikke fremmer din placering, tværtimod. Indsæt så vidt muligt også dit primære søgeord/søgesætning i ‘meta decription’.

Bemærk: Der er delte meninger om, hvorvidt indsættelse af søgeord har nogen effekt overhovedet. Jeg plejer at anbefale kun at indsætte sidens primære søgeord/søgesætning.

 

2. Hver enkelt side på hjemmesiden skal optimeres

Hvad mange glemmer – eller ikke er klar over – er, at det er helt afgørende, at brødteksten og de indsatte søgeord og søgesætninger stemmer overens med hinanden. Hver enkelt side på hjemmesiden skal optimeres, hver side har sine specifikke søgeord og søgesætninger. Jo mere uoverensstemmelse der er mellem indhold og indsatte søgeord og/eller søgesætninger, jo dårligere er resultatet. Igen: Det handler om at være præcis! Husk derfor altid at relevansen mellem din side og de sider, der linker til den, skal være klar og tydelig. Samme princip gælder i øvrigt også for Google AdWords kampagner.

 

3. Får du ikke de ønskede resultater, skal du kigge på sidens indhold

For at optimeringsarbejdet skal give bonus, skal du have gjort et meget vigtigt stykke arbejde forinden, nemlig at have opsat dit indhold på siden, således at den besøgende (kunde) får lyst til at handle – enten ved at ringe, skrive eller købe direkte online.

Får du mange besøg, men ingen henvendelser, er der sandsynligvis noget galt med indholdet på den/de pågældende side/sider. Det kan være layoutet, teksten, billederne, men det kan reelt også bare være, fordi de er havnet et forkert sted i forhold til, hvad de søgte efter. Tjek derfor først om optimeringen af siden/siderne er korrekt, før du ændrer indholdet. Brug Google Analytics til at holde styr på statistikken. Opdatér hjemmesiden tit og optimér indholdet, så det altid virker spændende og relevant.

 

4. Skaf emnerelaterede indgående links til din hjemmeside

At linke til andre giver ikke så meget i regnskabet, når vi taler om søgeoptimering. Det handler derimod om at skaffe emnerelaterede indgående links til din hjemmeside. Dette er ikke et nemt arbejde, men en yderst væsentlig faktor for at skabe succes – og husk jo større linkpopularitet jo bedre. Det er godt at være ’venner’ med hjemmesider med en god placering, men hvis de omhandler noget helt andet, opstår der nemt en irrelevant relation i forhold til din hjemmeside, og så vil effekten formentlig være begrænset. Så pas på med det. Det giver måske masser af trafik men ingen konvertering (handling fx køb, tilmelding).

 

5. Det handler om at være præcis og relevant

At generere en masse besøgende er ikke dét, det handler om. Det handler i langt højere grad om at være så præcis og relevant som mulig og lede de interesserede, potentielle kunder hen til netop den side, som omhandler dét og kun dét, som de søger. Gå efter relevante besøg, altså kvalitet frem for kvantitet. Dernæst skal du gøre det nemt for dem at handle/agere. Husk placeringen på side 1 alene giver ikke nødvendigvis penge i kassen, så arbejd meget med pkt. 3 i dit SEO arbejde. Hvis det lykkes for dig at få folk til at gøre dét du ønsker, er du dygtig!

 

Googles retningslinjer for kvalitet – forkortet version – grundlæggende principper

Et godt sted at starte dit arbejde med organisk søgemaskineoptimering er at studere Googles retningslinjer for kvalitet, som jeg har opsummeret herunder:

– Opret primært sider til brugere, ikke til søgemaskiner
– Præsentér ikke et andet indhold for søgemaskiner end dét, du viser brugerne
– Brug ikke trick, der har til hensigt at forbedre placeringen hos søgemaskiner
– Deltag ikke i linkudveksling, der har til formål at øge din hjemmesides placering/PageRank
– Brug ikke uautoriserede computerprogrammer til at sende sider, kontrollere placeringer mv.

 

Retningslinjer for kvalitet – specifikke retningslinjer

– Undgå skjult tekst eller skjulte link
– Anvend ikke tilslørede eller luskede omdirigeringer
– Send ikke automatiserede forespørgsler til Google
– Indlæs ikke sider med irrelevante søgeord
– Opret ikke flere sider, underdomæner eller domæner med stort set det samme indhold
– Opret ikke sider med ondsindede funktioner, fx Phishing, virus, trojanske heste
– Undgå ‎”usynlige” sider (doorway-sider), der er oprettet kun af hensyn til søgemaskiner
– Sørg for at have entydigt og relevant indhold, der giver brugerne grund til at besøge din hjemmeside

Få uddybende info om Google retningslinjer her

 

Se også denne video om Keyword Targeting, Density, and Cannibalization: