7 tips inden køb af ny hjemmeside

Har du planer om at købe en ny hjemmeside? Er det vigtigt for dig, at hjemmesiden efterfølgende er til at finde på Google? Svarer du nej, bør du overveje endnu en gang, hvorfor du egentlig ønsker at købe en hjemmeside! Men du svarer naturligvis ja – så derfor læser du videre for at få 7 tips inden køb af ny hjemmeside.

 

1. Få styr på hjemmesidens indhold og struktur fra start

Det absolut vigtigste råd er, at søgemaskineoptimeringen tænkes ind fra starten af. Dette gøres bedst ved at få styr på hjemmesidens indhold og struktur, før designeren går i gang med at udarbejde hjemmesidens layout. Start med at lave en søgeordsanalyse og find dine/virksomhedens primære søgeord. Dette indledende arbejde er guld værd i sidste ende. Prioritér det højt. Det er desuden meget vigtigt, at designer og programmør samarbejder om at få den bedste løsning. Vælger du en Open Source løsning som fx WordPress eller Joomla, kan du finde mange gode templates, hvor der er taget højde for rigtig mange vigtige elementer.

Bemærk: Desværre er der mange, som ikke arbejder nok med hjemmesidens indhold. Det resulterer ofte i hovsa-løsninger. Mange overlader det til ‘udbyderen af hjemmesiden’ at tage sig af det hele. Det kan også for mange være det bedste valg, men vil du virkelig noget med din hjemmeside, vil du efter min mening få størst udbytte ved at deltage aktivt selv – og gerne kombinere din viden med professionel bistand.

 

2. Få udarbejdet en SEO kravspecifikation

Få udarbejdet en kravspecifikation i forhold SEO. Få klarlagt helt præcist, hvad din web-designer og programmør vil gøre for at sikre, at din hjemmeside er søgemaskinevenlig, og at den (nemt) kan søgemaskineoptimeres. Der er en lang række faktorer, som spiller en væsentlig rolle for din videre succes med hjemmesiden, og er der ikke taget hånd om disse ting fra start, kan det betyde øgede udgifter til omprogrammering og manglende indtjening. Dette er især vigtigt, hvis du er i gang med at købe en webshop. Jo større hjemmeside/webshop du har planer om at have, jo vigtigere er det at udarbejde en generel kravspecifikation, der fokuserer på layout og funktioner.

 

3. Undgå tung grafik og søgemaskinefjendtlig programmering

Lad dig ikke friste for meget af smarte detaljer og flot (og tung) grafik, som ikke er brugervenlig ej heller søgemaskinevenlig. Tjek med programmøren om han/hun har styr på sin søgemaskineoptimering. Undgå overdreven brug af flash. Undgå javascript og frames.

Bemærk: En del kunder fravælger at søgemaskineoptimere deres nye hjemmeside trods rådgivning herom. De synes, som oftest, at det bliver for dyrt. Dét, der er vigtigst i denne sammenhæng, er, at din kommende programmør ved, hvad han/hun skal gøre – og/eller at du vælger et godt CMS. Se evt. referencer og vær kritisk, men døm ikke programmøren for tidligere kunders manglende viden eller økonomiske begrænsning.

 

4. Sørg for at du kan indsætte unikke titler, beskrivelser og søgeord

Det skal være muligt via systemet at lave unikke browsertitler, unikke beskrivelser (descriptions) og indsætte unikke søgeord (keywords) for hver enkelt side/vare.

Bemærk: Svaret kan være, at det er muligt at tilføje det senere, men det vil formentlig blive meget dyrere, end hvis det implementeres fra starten af. I nogle tilfælde vil det måske blive billigere at starte helt forfra. Det ville være virkelig kedeligt, hvis dette er tilfældet, den dag du står med den nye og færdige hjemmeside. Det SKAL være muligt at optimere den. Spørg desuden altid om det er noget, der følger med (er en del af systemet – det valgte CMS), eller om der skal betales ekstra for at få adgang.

 

5. Sørg for at du kan skrive alternativ tekst på billeder og links

Tjek at du via systemet kan skrive alternativ tekst på dine billeder – det er den lille tekst, som kommer frem, når du fører musen hen over et billede. Det skal ligeledes være muligt at indsætte alternativ tekst på dine links.

Bemærk: Når du optimerer din hjemmeside, kan du via den alternative tekst hjælpe Google med at læse dine billeder og links. Lav en god beskrivelse af billedet (hvad viser det, eller hvad handler det om) og lav beskrivende links indeholdende relevante søgeord og tilføj samme tekst i alternativ tekst evt. med få ekstra oplysninger.

 

6. Printvenlige sider skal spærres for indeksering

Vælger du af hensyn til dine brugere at få en såkaldt ‘printvenlig version’, så sørg for at dine printvenlige sider kan spærres for indeksering, så du ikke får dobbelt eller identisk indhold (duplicate content).

 

7. Ved flere domæner og sprog – tjek om det bliver sat rigtigt op

Har du flere domænenavne, skal disse sættes op via en DNS pegning. Det ene af domænerne skal være hoveddomæne. De øvrige domæner skal pege hen til hoveddomænet.

Vær ekstra opmærksom, hvis ikke alle er .dk domæner men også fx .com domæner (det kan være i forbindelse med flere sprog på hjemmesiden). Det må ikke være muligt at udskifte .dk med .com og stadig være på .dk siden.