Dét kan du bruge YouTube til

Har du børn, ved du, at de elsker at se et hav af forskellige videoer. Men hvad kan du bruge dét til i forhold til din virksomhed? Du kan bruge YouTube til at præsentere dig selv, din virksomhed og/eller dine produkter. Du kan derved skabe øget opmærksomhed omkring din forretning og øget trafik til din hjemmeside.

 

Du kan finde ny viden og inspiration. YouTube er hele verden i levende billeder. Søg efter dine favoritemner og gem dine videoer på din egen kanal. Bare inden for emnet søgemaskineoptimering (SEO) er der et hav af interessante videoer. Er du ikke nogen læsehest, kan du med fordel lytte til forskellige professionelle folks udtalelser om diverse emner og ofte helt ned i detaljen. Det er ikke alt, der er lige godt, men det finder du hurtigt ud af, og når du så finder noget godt, kan du gemme dine favoritvideoer på din egen kanal.

På min kanal samler jeg de videoer, som jeg synes rigtig godt om. Tanken er, at der skal ligge mange videoer, som du så kan se. Du har samme mulighed. Opret en konto og find selv videoer og/eller kig forbi min kanel og se hvilke videoer, jeg synes bedst om. Har du fundet en rigtig interessant kanal, kan du vælge at abonnere, hvilket betyder, at du vil få en meddelelse, når der kommer en ny video fra den pågældende kanal. Du eller din virksomhed kan have glæde af dette, men det kan også være til gavn for dine kunder eller samarbejdspartnere. Del din viden.

 

Sådan opretter du en YouTube-konto

Klik på Opret konto (eller Create Account, hvis du har valgt engelsk i sprogindstillingen) øverst til højre eller øverst til venstre (blå kasse). Udfyld felterne. Vælg et godt brugernavn. Min anbefaling er, at du bruger dit navn eller firmanavn. Læs og kopiér betingelserne og acceptér for at gå videre. Kan du ikke det, så lad være med at oprette en konto.

 

Tilpas din kanals udseende, indtast dine oplysninger og du er klar

Når du har oprettet din konto, kan du tilpasse din kanals udseende. Jeg har valgt et meget neutralt udseende. Jeg har indtastet mine firmaoplysninger og oploadet et billede af mig under profil, så folk kan genkende mig fra andre sociale medier og fra min hjemmeside. Der er en del indstillingsmuligheder. Gå de forskellige faner igennem og vælg til og fra. Du er nu klar til at finde videoer, kommentere på videoer, gemme dine favoritvideoer og oploade dine egne videoer. Hvis du ikke har nogen videoer, er det helt ok. Det er på ingen måde nødvendigt at have sine egne videoer. Husk at indsætte link til din hjemmeside. Jeg har desuden koblet Google+ og Twitter til min YouTube kanal. Du har også mulighed for at knytte din personlige Facebook profil til kanalen. På den måde får du øget din synlighed online og skabt basis for øget trafik til din hjemmeside.

 

Opdeling af videoer i emner

Jeg har opdelt videoerne i forskellige interessante emner, det håber jeg giver et bedre overblik. Det kan du også gøre. Har du fx en blomsterforretning, kan du sikkert finde videoer, der viser noget om blomsterbinding. Du kan også lave – eller måske finde – videoer omkring pasning af diverse blomster. Lav opdelingen fra begyndelsen, så er det nemmere hurtigt at vælge, hvor den enkelte video skal placeres. Du kan også lave nogle videoer selv. Det behøver ikke at koste særlig meget. Sørg for at filme et sted med gode lys- og lydforhold. Mange telefoner kan i dag optage i en kvalitet, som er god nok. Det er selvfølgelig helt op til dig at afgøre. Det vigtigste er, at dét, du laver, passer til din virksomhed.