Hvad er en god webtekst?

Hvordan skriver du effektive og fængende webtekster? Hvordan forener du søgemaskineoptimering med gode webtekster? I det nedenstående vil jeg give et eksempel på en god optimeret webtekst inkl. kommentar.

 

TEKSTEKSEMPEL FØR OPTIMERING:

Hvad er en god webtekst?

Meget kort handler en god webtekst om at opdele indholdet i små overkommelige og let-læselige afsnit med konkret indhold uden for mange fyldord, for lange sætninger samt fyldestgørende overskrifter, gerne så du i princippet ikke behøver at læse indholdet. For at søgeoptimere din webtekst skal relevante søgeord indarbejdes i brødteksten. Overskrifterne skal indeholde et eller flere af de vigtige søgeord. Det er desuden vigtigt at omskrive ‘lånt’ tekst (uanset om du har fået lov til at bruge teksten eller ej), så du ikke risiskerer, at fx Google finder ud af, at teksten er identisk med noget tekst på en anden hjemmeside. Kun den side, som først er registreret med det givne indhold, vil få gav af en optimering. Du skal altså ikke genbruge en tekst direkte.

Kommentar til afsnittet ‘Hvad er en god webtekst?’:

Kort og fængende overskrift kan for den interesserede læser fungere, men ‘Hvad er en god webtekst?’ gør dig ikke klogere. Du bliver nødt til at læse, hvad der står nedenunder. Hvis du er interesseret i at vide, hvordan du laver en god webtekst, tror jeg, at du vil læse det. Kvaliteten af indholdet spiller en afgørende rolle for, hvor meget mere du vil læse. Så umiddelbart er overskriften dejlig kort, præcis og fængende – og kan med det rette indhold fungere. Det er dog en god idé, at overskrifterne er så beskrivende som muligt, indsæt gerne afsnittets konklusion.

Afsnittet bør splittes op i to med hver sit budskab. Om overskriften skal være kort eller mere forklarende – og om det er nødvendigt med en overskrift ved alle afsnit vil ofte afgøres ud fra en subjektiv vurdering. Det samme gælder om sætningerne skal være ultrakorte eller gerne må have lidt længde på, både hvad angår antal ord, og hvor meget de fylder ‘i bredden på skærmen’ (tjek din målgruppe og afstem teksten herefter). Det er dog vigtig ikke at have for lange afsnit. Afsnittet ‘Hvad er en god webtekst’ bør splittes op i to afsnit med hver deres budskab.

 

Se den optimerede webtekst herunder:

 

God webtekst – korte afsnit med beskrivende overskrifter inkl. søgeord
God webtekst handler om at opdele indholdet i små letlæselige afsnit. Afsnittene skal være med konkret indhold uden fyldord. Hvert afsnit skal have en overskrift, gerne så dækkende at du ikke behøver at læse afsnittet. For at søgeoptimere din webtekst skal relevante søgeord indarbejdes i brødteksten. Overskrifterne skal indeholde et eller flere af de vigtige søgeord.

Genbrug aldrig allerede brugt tekst – omskriv
‘Lånt’ tekst skal omskrives, uanset om man har fået lov til at bruge teksten eller ej. Så risiskerer man ikke, at fx Google finder ud af, at teksten er identisk med tekst på en anden hjemmeside. Kun den side, som først er registreret med det givne indhold, vil få gavn af en optimering. Man skal altså ikke genbruge en tekst direkte.

 

OPSUMMERING AF HVORDAN DU SKRIVER EN GOD WEBTEKST:

1. Vær præcis og gør det nemt at finde budskabet

Gode webtekster skal være klare, præcise og ikke for lange og kompakte. Det skal være nemt for læseren at komme frem til budskabet (konklusionen) – placér det i overskriften eller i starten af afsnittet. Man kan nemt tænke søgeoptimering ind i teksten. Indskriv på en naturlig måde de vigtige søgeord i overskrifterne og brødteksten. Så har du en god søgeoptimeret webtekst.

2. Meget indhold – mange budskaber >> Opdel teksten – opret flere sider

Har man meget indhold og mange budskaber, kan det være en stor udfordring eller uhensigtsmæssigt at opdele indholdet i mange små afsnit med hver sin overskrift. Det mener jeg heller ikke, at man nødvendigvis skal. Man kan opdele teksten i mindre afsnit under den samme overskrift, så længe det stadig handler om det samme emne/budskab. Det vigtigste er, at der er tale om interessant og nyttig information, som kan gavne læseren.

Har du en stor tekstmængde, bør du i mange tilfælde oprette flere sider eller lave PDF-dokumenter, som folk kan downloade (fx vejledninger, der kan være meget lange). Tag et udsnit af teksten og omskriv den og henvis til PDF’en eller link til en ny side. Husk at være opmærksom på ikke at skabe ‘duplicate content’ – identisk indhold.

3. Få styr på din målgruppe

Når du skriver din tekst, så tænk på din målgruppe eller persona (en bestemt person). Gør indholdet overskueligt og sørg samtidig for, at det er muligt at finde mere information.

4. Tekst er godt – hvis der er tale om ‘kvalitetsindhold’

Megen tekst er i øvrigt slet ikke noget problem, hvis bare der er tale om et rigtig godt indhold. Det er faktisk bare super godt, når vi taler om søgemaskineoptimering. Skab relevant og originalt indhold.