Linkbuilding – interne, indgående og udgående links

Linkbuilding handler ikke kun om indgående links, men mange snakker mest om disse links, fordi de er sværere at få. Mange sammenligner et link til din hjemmeside som en stemme. Jo flere der stemmer på dig (linker til dig), jo mere interessant må du være – og du kan derved opnå en bedre placering i søgeresultaterne. Google tildeler hjemmesider en PageRank (en værdi på en skala fra 1-10), men det er vigtigt at pointere, at du godt kan have en god placering i søgeresultaterne uden at have en høj PageRank. PageRank siger bare noget om, hvor mange der linker til din hjemmeside/side, eller hvilken værdi Google tillægger siden.

 

1. Brug kun tid på at skaffe links af værd

Stemmer givet af hjemmesider/sider, der selv har høj PageRank, vejer tungere og hjælper til at gøre andre sider mere ’vigtige’. Skaf derfor emnerelaterede indgående links, men lad være med at bytte links med hvem som helst og hvor som helst. Sørg for at det vigtigste søgeord indgår i linket, og at det indgående link peger præcis på den URL-adresse, som du ønsker at optimere. Brug kun tid på at skaffe links af værdi.

– Læs mere om PageRank

 

2. Sørg for relevans ellers bliver værdien af dit arbejde lav, ubetydelig eller negativ

Omhandler de hjemmesider du linker til – eller de hjemmesider, som linker til dig – noget helt andet end din hjemmeside, opstår der nemt en irrelevant relation, og effekten kan gå hen og blive meget lille, helt ubetydelig eller negativ. Det giver måske mere/meget trafik, men ikke nødvendigvis højere konvertering (handling fx køb, tilmelding, telefonopkald). Dette skyldes, at du har ledt besøgende til hjemmesiden, som måske slet ikke tilhører din målgruppe. Chancen for salg (eller en anden handling) er derfor betydelig mindre. Går du efter fx et øget salg, bør du satse på at tiltrække de rigtige besøgende (kunder). Husk også Googles retningslinjer for kvalitet, som blandt andet omfatter rådet om ikke at deltage i linkudveksling, der har til formål at øge din hjemmesides placering/PageRank.

 

3. Øg kvaliteten af dit indhold og forfin hjemmesidens navigation med interne og udgående links

At skaffe indgående links er yderst vigtigt, når der er tale om søgeord med stor konkurrence, men linkbuilding handler bestemt ikke kun om det. Du kan selv stå for meget af den vigtige linkbuilding. De interne links har stor betydning for din SEO optimering, så kom i gang med at lave linke internt og brug udgående links til at forhøje kvaliteten af dit indhold og den generelle brugeroplevelse af hjemmesiden. Stræb efter at lede den besøgende videre til nyt og spændende indhold.

 

Opsummering – linkbuilding handler om at:

– Opbygge gode interne links med afsæt i den grundlæggende gode linkstruktur

– Skaffe de rigtige emnerelaterede indgående links (backlinks, eksterne links, inbound links)

– Udvælge de rigtige udgående links

 

Hvad betyder det i praksis? Læs her hvordan du kan gribe det an!

– En langsigtet strategi bygger på relevant indhold af høj kvalitet. Tanken bag denne strategi er, at hvis dit indhold på hjemmesiden er relevant og interessant, så vil du med tiden opleve, at folk linker hen til din hjemmeside eller de pågældende sider helt frivilligt. De henviser til din side (tekst), fordi de mener, at du har beskrevet et emne bedst, eller de henviser til en vare eller ydelse.

– Tilmeld dig udvalgte kataloger. Vær kritisk og pas på, for det er ikke altid, at det giver det ønskede resultat. Et vigtigt katalog af den slags er DMOZ.org

– Spørg relevante leverandører, samarbejdspartnere mv. om de vil linke til dig. Husk at holde fokus på emnerelaterede links.

– Link fra din hjemmeside til andre hjemmesider. Udvælg disse links med omhu. Lad være med at ’bytte links’ med alle og enhver. Link til de hjemmesider der har relevans i forhold til din egen hjemmeside. Link i forhold til hjemmesidens indhold (den enkelte sides konkrete indhold). Hvis du har kendskab til yderligere værdifuld information om ’emnet’, som har dine besøgendes interesse, så link hen til det – og link fra den side, hvor der er en sammenhæng.

– Undgå ’link-sider’ som udelukkende består af links.

– Stræb efter at linke direkte til sider med relevant indhold i forhold til hvor du linker fra – og husk at lave et beskrivende link med alternativ tekst. Husk at relevansen mellem den pågældende side og den side, du linker til, skal være klar og tydelig.

– Link til din egne sider. Husk at dine besøgende kan komme fra et andet sted, end du regner med. Mange tror fejlagtigt, at det er forsiden, der er den vigtigste side, og at det er her de fleste starter deres besøg. Hvis du har anden vigtig information, så fortæl det og lav et link hen til den pågældende side. Det skal være nemt og ubesværet at navigere rundt på din hjemmeside via dine interne links.

– Gør brug af de sociale medier fx LinkedIn, Facebook, YouTube, Google+ og Twitter.

 

Hør video med gode råd om linkbuilding her