Opret en LinkedIn profil og saml dit professionelle netværk

LinkedIn bruges primært til at samle alle ens professionelle kontakter. Det er et lidt anderledes netværk end fx Facebook, som kendes for de mere personlige, venskabelige og/eller familiære relationer. LinkedIn virker umiddelbart mere seriøs og business-orienteret, men det er også muligt at connecte med sine venner her. Ved at oprette en LinkedIn profil gør du det nemmere for dig selv at connecte med folk og have et godt overblik over dit professionelle netværk.

 

Når du har besluttet dig for at oprette en profil på LinkedIn, kan det være rart at få lidt starthjælp til at komme i gang. I første omgang vil jeg anbefale dig at være konsekvent i din navngivning. Navngiv dit link i forhold til din profil (navn/firmanavn) og sørg for, at det passer med dine andre profiler. Indsæt LinkedIn-ikon på din hjemmeside og lad dine kontakter få uddybende viden om dig og din virksomhed, hvis du har en.

 

Hvad kan du få ud af at have en LinkedIn-profil?

Hvad går LinkedIn ud på? Hvad får du ud af LinkedIn? Herunder får du LinkedIn’s hurtige svar. Hvad du og din virksomhed får ud af det, afhænger af din eller din virksomheds aktivitetsniveau og holdning. Bruger du LinkedIn aktivt og bruger dine kontakter erhvervsmæssigt enten til at løse opgaver, få opgaver eller give opgaver videre, kan du via anbefalinger få flere henvendelser af mere seriøs karakter. Undervurdér ikke mulighederne. Det handler om øget synlighed. Det handler om øget tilgængelighed. Grundlæggende handler det om at:

– Finde og ‘connecte’ med gamle kontakter og nye kontakter (forretningsforbindelser)
– Forbedre dine muligheder for at finde et nyt job eller nye arbejdsopgaver
– Øge din faglige viden via aktiv deltagelse i diverse LinkedIn grupper