SEO

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization. Den danske betegnelse for SEO er søgemaskineoptimering, der handler om optimering i forhold til at opnå gode placeringer i de organiske søgeresultater – helst øverst på side 1.

PLACERING PÅ SIDE 1

Mange undersøgelser viser, at folk i overvejende grad kun klikker på resultater på side 1. Oftest i den øverste halvdel. Det handler derfor om at opnå en placering lige præcis der. Det kræver tid og indgående viden om søgemaskineoptimering at opnå en placering her. Til gengæld koster klikkene ikke noget.

SEO HANDLER OM

1. at analysere sig frem til hvilke søgeord eller søgesætninger, der er de rigtige at bruge. De ord, din målgruppe bruger, når de søger på nettet.

2. at få oprettet sider iht. primære søgeord og indarbejde udvalgte søgeord og søgesætninger i brødtekst af høj kvalitet og indsætte dem i URL, title og description m.m.

3. at opnå en topplacering på dine vigtigste søgeord, altså de søgeord, der har størst relevans i forhold til din virksomhed, og som din målgruppe bruger i deres søgninger.

SKAB TIL PERFEKTE MATCH

Det allervigtigste er at skabe det perfekte match mellem dine ord for dine ydelser/varer og de ord, som dine kunder bruger, når de søger på Google. Dine varer bliver kun synlige, hvis der er et godt match mellem dine søgeord og dine kunders valg af søgeord. Et klassisk eksempel er VVS firmaet, som bruger ordet ’armatur’, men kunderne søger efter ’vandhane’.

I dag kender mange ordet ’armatur’. Måske er det lige præcis den rigtige målgruppes foretrukne søgeord, men pointen er, at søgeordsvalget er essentielt. Det er vigtigt altid at spørge dine kunder, hvordan de fandt dig! Brug desuden Google Analytics, Google webmasterværktøjer og Google AdWords til at udvælge de rigtige søgeord.

HJÆLP SØGEMASKINERNE TIL AT FORSTÅ INDHOLDET

Selve søgemaskineoptimeringen går grundlæggende ud på at hjælpe søgemaskinerne til at forstå, hvad din hjemmeside/dine sider handler om, så indholdet vises for dine ’kunder’, når de søger efter dét, du tilbyder. Du skal altså søgemaskineoptimere din hjemmeside for at øge chancen for, at den bliver fundet og vist i søgeresultaterne, når en bruger søger efter varer, emner eller ydelser, der er relevante i forhold til din hjemmeside. Google skriver selv, at Googles primære mål er at levere kvalitet. Google vil meget gerne give brugerne oplevelsen af, at når de søger, så leverer Google de bedste søgeresultater, der findes. Husk at have dét i fokus!

SLUTMÅLET ER HANDLINGEN

Selve placeringen på side 1 er søgemaskineoptimeringens hovedformål, men reelt er det kun et delmål. Slutmålet er naturligvis at få folk til afslutte med en given handling, så som at købe en vare eller kontakte dig.

SEO handler meget om psykologi og om at få en bruger til at udføre en ønsket handling. Processen starter ved, at brugeren indtaster et søgeord eller en søgesætning. Hvis du har optimeret din hjemmeside rigtigt, er drømmescenariet, at den besøgende:

1) Klikker på dit link
2) Havner på en side med et indhold, der passer til den besøgendes forventninger
3) Køber en ydelse/vare eller kontakter dig.