Søgeordsanalyse

Udvælgelse og prioritering af søgeord

Inden du sætter indhold ind på din hjemmeside, bør du have styr på dine søgeord. Lav en søgeordsliste med alle de søgeord, der er vigtige og relevante for dig eller din virksomhed – og tjek søgevolumen. Hav fokus på, hvad dine potentielle kunder kunne finde på at søge efter, når du laver listen. Allerbedst spørg dem. Hav mindre fokus på dig selv.

Når listen er lavet, starter analysearbejdet. At lave en søgeordsanalyse eller flere søgeordsanalyser er grundstenen for optimeringsarbejdet. Lav løbende søgeordsanalyser og tilføj flere søgeord.

Søgeordsanalysens primære mål er at afdække hvilke ord, der bør arbejdes videre med. Det er vigtigt at lave en prioritering. Via søgeordsanalysen laves der en vurdering af de udvalgte søgeords kvalitet og relevans. Laver du søgeordsanalyser med jævne mellemrum, kan du tjekke hvilke nye søgeord, du bør arbejde med.

Antallet af søgeord du skal arbejde med afhænger meget af størrelsen på din hjemmeside (og virksomhed). Jo større hjemmeside jo flere søgeord. Har du en hjemmeside med få sider, er det ekstra vigtigt at have fokus på de rigtige søgeord og lave en nøje udvælgelse af dine primære søgeord. Ofte vil det give rigtig god mening at oprette en side for hvert af dine primære søgeord.

Jeg kan godt hjælpe dig på vej, men jeg udarbejder ikke længere søgeordsanalyser.


SEO analyse

Bruger du de forkerte ord, får du sandsynligvis værdiløse placeringer.

Læs om forkert valg af søgeord her